Om prisen

Gullbransonprisen er norsk reklamefilmbransjes egen fagprisutdeling. Navnet på fagprisen er inspirert av Johan Gulbranson, som har vunnet i Cannes Lions hele 19 ganger.

Gullbransonprisens formål er

«å fremme og utmerke norske reklamefilmer som er av håndverksmessig høy kvalitet og som ivaretar reklameidéens potensial.»

Fagprisens navn er en hyllest til den norske regissøren Johan Gulbranson, som har vunnet i Cannes Lions 19 ganger, og som også har vunnet det som er av priser i Clio, Epica, Eurobest og New York Film Festival. Ingen andre norske regissører har klart noe lignende.

Under Gullbranson-utdelingen 2012 mottok Johan Gullbransonkomiteens hederspris.

Johan Gulbranson fikk Kreativt Forums hederpris i 1986. Allerede på 1980-tallet satte han Norge på verdenskartet og banet vei for en hel bransje.

 

Gullbranson eies og drives av de tretten største produksjonsselskapene i Norge.

  • Einar Film og Fortellinger
  • Bacon
  • One Big Happy Family
  • Qvisten
  • Motion Blur
  • Pravda
  • Animasjonsdepartementet
  • White Rabbit
  • Fantefilm
  • Babusjka
  • Standart
  • Small Film
  • Tangrystan

 

Se noen av Johan Gulbransons filmer her: