Intervju med Johan Gulbranson

En ekte reklamejævel

Johan Gulbranson

Gullbransonprisens navn er en hyllest til den norske reklamefilmregissøren Johan Gulbranson, som har hele 19 Cannes-løver på hylla. Seks av dem er gull. I tillegg har han vunnet er drøss med priser i Clio, Eurobest og New York Festivals.

Vi tok en prat med den prisbelønnede regissøren som også mottok Gullbransonkomiteens hederspris i 2012.

Johan Gulbranson er lett å prate med, og han har en utstråling og en energi som gjør det vanskelig å fatte at han er 71 år gammel. Senest i fjor lagde han en reklamefilm i Kenya for det afrikanske markedet.

På spørsmål om hva som kjennetegner en god reklamefilm, svarer han kjapt.

– Det er først og fremst to ting. Den bør bli husket, og den bør være relevant. Enhver idiot kan lage en film som blir husket, men kunsten er å gjøre den relevant for produktet.

I 2014 ga han ut boka Reklamejævler, en ærlig og humoristisk skildring av hvordan det var å være blant “norske Mad Men”, og lage reklamefilmer på 70- og 80-tallet.

– I dag sitter folk og jobber foran datamaskinen. Vi jobbet mest på restauranter med en pils i hånda. Det er klart det ble morsommere filmer av det, sier han.

Og det er nettopp humoren som var og er Gulbransons varemerke.

 

Bra med egen fagpris

Han syns det er bra at produksjonsfolkene har fått sin egen prisutdeling, og unner alle aspekter av faget å bli mer verdsatt.

– Alt må klaffe hvis en reklamefilm skal bli god. Skuespillerne er kanskje viktigst, så casting er viktig. Men du er også avhengig av en god og samarbeidsvillig fotograf, og ikke minst en klipper som skjønner poenget, sier han.

 

Alt var ikke bedre før

– Det er mer production value nå. Det er bedre utstyr, det ser bedre ut og det er dyktige håndverkere på alle plan. Men selve innholdet i reklamefilmene er ikke nødvendigvis bedre. Mange filmer bærer preg av at det er for få annonsører som tør å være vågale og skille seg ut fra mengden, sier han.

Johan Gulbranson avslutter med noen råd til dagens unge reklamefilmskapere:

– Det går ikke å safe og være kreativ på en gang. Du kan ikke være forsiktig kreativ, for å si det sånn. Sett fingeravtrykket ditt på jobben. Det betyr ikke at alle jobbene skal se like ut, men forsøk å se det hele fra et annet ståsted enn de andre. Hvis alle de andre er i farger, så lag en film i sort hvitt.