Intervju med Egil Pay

Film er egentlig ganske skjørt

Egil

I årets Gullbransonjury finner vi blant andre Egil Pay, en prisbelønnet AD i Try reklamebyrå med snart 20 års erfaring fra reklamebransjen. Nesten hele tiden i tospann med makkeren sin, tekstforfatter Lars Joachim Grimstad.

 

 

 

Egil jobbet først ni år i Dinamo, før han og makkeren meldte overgang til Try for 10 år siden. En stayer med andre ord – en god egenskap når man er gift og har to barn. Vi tok en tur innom Egil på jobben for en kort prat om norsk reklamefilmproduksjon.

 

– En god reklamefilm engasjerer. Den må også være relevant. Når vi lager reklame sjekker vi ofte idéen opp mot en egenutviklet formel, som er 1RE². Tallet 1 står for at du skal si én ting, i alle fall av gangen. R står for relevans, E for engasjement, og den står i annen potens fordi det er viktigst, forklarer han.

– Det høres sikkert ganske nerdete ut med en sånn formel, hører jeg, men sånn er det faktisk, legger han til.

 

Vi spør hvor viktig håndverket er i en reklamefilmproduksjon.

– Det er de små detaljene som sammen avgjør om filmen står ut eller ikke. Du legger kanskje ikke merke til alle detaljene hele tiden, men du ser det fort hvis noe mangler. Film er egentlig ganske skjørt. Det skal lite til før noe mister magien, sier han.

Produksjonsselskapenes aften

Som kreatør ser Egil på Gullbransonprisutdelingen som produksjonsselskapenes aften.

– Vi leverer idéer som kan legge opp til gode produksjoner, og vi er litt delaktige ved å velge regissør og produsent. Men dette er håndverkernes aften. Det er nok av prisutdelinger for oss i reklamebransjen ellers.

 

Er det like stas når de som produserer reklamefilmen du har hatt idéen til vinner en pris, som når du vinner den selv? spør vi.

– Nei, svarer han kontant.

– Men hvis jeg har levert en idé som åpner opp for en god produksjon, og har latt regissør og produksjonsselskap få være best mulig, blir jeg stolt.

Heller kvalitet enn kvantitet

På spørsmål om hvor norsk reklamefilm står i dag, tenker han seg godt om før han svarer.

– Det er blitt flere filmer enn noensinne. Ikke bare reklamefilmer, men filmer generelt. Men man må passe seg for at det ikke bare blir kvantitet, men beholde kvaliteten der man kan. Det er et dårlig tegn hvis man blir mer opptatt av å fylle flater og lage 20 varianter i stedet for å fokusere på kvalitet, avslutter Egil Pay i Try.