Intervju med Vegard Larsen

Ser etter originalitet og mot

Vegard Larsen

Årets juryformann i Gullbranson er Vegard Larsen, mest kjent som programleder for “I Larsens leilighet” og “Filmbonanza” på NRK2.

 

Vi spurte om hva slags forhold han egentlig har til reklamefilm.

– Jeg var 11 år gammel da TV2 startet sendingene sine, og siden den gang har jeg både frivillig og ufrivillig blitt utsatt for reklamefilmer. Noen filmer har jeg gode minner av, mens andre har bitt seg fast som vond hikke. Du kan si jeg har et elsk-hat-forhold til reklamefilm, sier han.

Kjenner produksjonsfaget godt

Larsen har studert filmvitenskap og dekket film som journalist og filmkritiker i femten år. I tillegg har han de siste årene hatt regi på en håndfull dokumentarer for tv, og dermed jobbet tett med både foto og klipp.

– Jeg kjenner de ulike håndverksfagene i filmproduksjon veldig godt fra utsiden og ganske godt fra innsiden. Som juryformann kommer jeg til å legge mest vekt på originalitet og mot, i tillegg til høy kvalitet rent produksjonsmessig, sier han.

Det er mange kategorier å holde styr på i Gullbranson. I år er det i tillegg en helt ny kategori som har fått navnet “Samfunn/ ikke-kommersiell”. Vi lurte derfor på om juryformannen er lettrørt?

– Jeg er ganske lettrørt ja. Samtidig har jeg nok utviklet en litt for analytisk holdning til film. Et dusin år som filmkritiker har sine baksider.

På spørsmål om hva som i hans øyne er den største forskjellen på reklamefilmproduksjon og annen filmproduksjon, svarer han:

– Bortsett fra at man ønsker å selge et produkt, er ikke forskjellen så stor. En god reklamefilm krever planlegging, struktur og mestring både foran og bak kamera på lik linje med for eksempel en spillefilm.

Høyt nivå på norske reklamefilmer

Han har også gjort seg opp noen tanker om norsk reklamefilmproduksjon kontra utenlandske produksjoner.

– Jeg syns at norsk reklamefilm holder et høyt nivå. Men kanskje har norske filmer blitt mindre særegne og mer internasjonale og generelle i uttrykket med årene. På lik linje med at spillefilmene og seriene som blir produsert i Norge er blitt mer high end og strømlinjeformet, avslutter Vegard Larsen.